Z amplionů se ozve zpěv prvního verše z Koránu, súra Al-Fátiha. Několik tisíc lidí ve velké hale, mužů i žen, oddělených do dvou velkých skupin, padne čelem k zemi a začne provádět tradiční rituál muslimské modlitby. Celý obřad trvá asi hodinu. Když skončí, lidé se navzájem loučí, objímají a vystrojeni do svých nejlepších oděvů odcházejí oslavit hostinou konec muslimského postního měsíce ramadánu. Výjev z Ummájovské mešity v Damašku či z káhirské univerzity Al-Azhar? Nikoliv. Vše se odehrává v roce 2010 v Kansas City, v „kraji kovbojů“, na pomezí států Missouri a Kansas, v hlubokém nitru Spojených států.
Islám a muslimové nepatří mezi největší náboženská společenství v USA. Jsou však skupinou dynamickou, co do počtu rychle narůstající - a sledovanou. A to jak médii, přímo Američany, tak bezpečnostními složkami. Nebylo možná tak nepochopitelné, že události 11. září 2001 v kombinaci s plytkým povědomím Američanů o islámu postavily tuto societu do ohniska pozornosti. Problémem však bylo, že řada amerických muslimů po 11. září 2001 pocítila (a dodnes pociťuje) předsudky, případně nespravedlivé obviňování za činy jejich ultraradikálních souvěrců.
Omletá, ale zároveň pravdivá fráze říká, že výrazná většina amerických i evropských muslimů nemá nic společného s fundamentalismem. Kromě jisté části americké společnosti a médií, které šíří předsudky, je také zřejmé, že v USA si i tuto skutečnost řada lidí uvědomila a že situace nikdy nezašla tak daleko, abychom mohli říci, že dnešní muslimové jsou vyděděnci americké společnosti. Naopak, na mnoha místech USA narazíme na rozvíjející se muslimské komunity, islámská centra a mešity. Často si můžeme všimnout, že to nejsou nějaké nenápadné stavby, které by na sobě nenesly viditelné znaky islámu či by nesměly mít minarety. Dnešní američtí muslimové požívají často větší náboženské svobody, než by tomu bylo v jejich rodných zemích.
Omletá, ale zároveň pravdivá fráze říká, že výrazná většina amerických i evropských muslimů nemá nic společného s fundamentalismem. Kromě jisté části americké společnosti a médií, které šíří předsudky, je také zřejmé, že v USA si i tuto skutečnost řada lidí uvědomila a že situace nikdy nezašla tak daleko, abychom mohli říci, že dnešní muslimové jsou vyděděnci americké společnosti. Naopak, na mnoha místech USA narazíme na rozvíjející se muslimské komunity, islámská centra a mešity. Často si můžeme všimnout, že to nejsou nějaké nenápadné stavby, které by na sobě nenesly viditelné znaky islámu či by nesměly mít minarety. Dnešní američtí muslimové požívají často větší náboženské svobody, než by tomu bylo v jejich rodných zemích.
Pokračování článku tady
Už jste viděl tento britský miniseriál? Je velmi zajímavý a až neobvykle nestranný. Snaží se najít určité paralely mezi obdobím boje za vznik Izraele a dnešní dobou.
OdpovědětVymazathttp://www.channel4.com/programmes/the-promise