Muslims in the turmoil of the World War One.
During WW1 Muslims fought in many participating armies - the majority fought in the Ottoman army, but also many North-African Muslims fought for France similarly as Indian Muslims served for Britain in the other side of the front. There was also interesting (and unsuccesful) attempt from Germany to religiously radicalize Ottoman and world-wide Muslims against France and Great Britain in a "holy war".
První světová válka byla pro světové muslimy velmi důležitým konfliktem z několika důvodů:
During WW1 Muslims fought in many participating armies - the majority fought in the Ottoman army, but also many North-African Muslims fought for France similarly as Indian Muslims served for Britain in the other side of the front. There was also interesting (and unsuccesful) attempt from Germany to religiously radicalize Ottoman and world-wide Muslims against France and Great Britain in a "holy war".
První světová válka byla pro světové muslimy velmi důležitým konfliktem z několika důvodů:
- Na stranách
Dohody i Ústředních mocností bojovaly milióny muslimů a řada z nich padla,
byla zraněna či byla válkou jinak vážně poznamenána.
- První
světová válka znamenala zánik největší muslimské říše své doby a zároveň ukončení
islámského chalífátu, který byl do té doby po staletí formálně stále
ztělesňovaný osmanskými sultány a jejich impériem.
- První
světová válka měla velký vliv na politickou emancipaci a nacionalismus
v tehdejším muslimském světě. Hlavně ze strany arabských nacionalistů
došlo k velmi aktivnímu zapojení do bojů proti Osmanské říši po boku Britů.
To bylo stimulováno hlavně očekáváním poválečné arabské nezávislosti právě za
britské pomoci. Britské porušení slibů však následně vedlo k deziluzi mezi
Araby vůči Západu – což je trend, který se během 20. století projevoval na
Blízkém východě stále výrazněji.
Bratrovražedná válka
Muslimové byli přítomni v mnoha bojujících armádách Veliké války a
nejednou proti sobě bojovali. Logicky nejvíce jich bojovalo v řadách
armády Osmanské říše. Nešlo přitom jen o Turky – sunnitské muslimy – ale
o řadu dalších etno-náboženských skupin žijících na území multinárodnostní
Osmanské říše. Za zájmy Turků a Trojspolku tak bojovalo i mnoho arménských (či
jiných) křesťanů, židů, Arabů, Kurdů a jiných blízkovýchodních náboženství a
etnik. Osmanská armáda odvedla v průběhu čtyř let války 2,8 miliónů mužů,
přičemž její největší momentální síla armády byla bezmála jeden milion vojáků.
Z těchto počtů byla výrazná většina sunnitští muslimové. V samotných
bojích položilo život za Osmanskou říši přibližně čtvrt miliónu mužů, přičemž
naprostá většina z nich padla na různých blízkovýchodních válčištích
(hlavně Gallipoli, Kavkaz, Mezopotámie, Palestina, Arábie).
Zajímavost: Během války
pomáhali turečtí vojáci rakousko-uherským jednotkám v bojích na východní
frontě v Haliči. Jednalo se hlavně o 30 tisíc tureckých vojáků 15.
armádního sboru. Tisíce Turků na haličské frontě padlo a řada bylo zraněna.
Někteří se zotavovali v rakousko-uherských lazaretech, ale svým těžkým zraněním
nakonec podlehli. Na různých vojenských hřbitovech v českých zemích je tak
pochováno kolem tisícovky tureckých vojáků – hlavně na hřbitovech
v Pardubicích, Valašském meziříčí, Hodoníně a Olomouci.
V dalších armádách Trojspolku byli muslimové přítomní hlavně v rakouské
C. a K. armádě – šlo hlavně o muslimské Bosňáky, obyvatele Sandžaku či
Albánce. Turky a Pomaky (slovanské muslimy z Bulharska) bylo možno
také najít v řadách bulharské armády na straně Trojspolku.
Velké počty muslimů bojovaly v řadách britské, francouzské i ruské
armády. V případě Francie se jednalo hlavně o obyvatele francouzského Alžírska či Maroka (tzv. goumiers), ale také o Tunisany a další africké národy
zařazené do takzvané Armée
d’Afrique. Kromě arabských dobrovolníků mezi nimi byli i Berbeři či
Evropané usazení v severní Africe. Vedle různých střeleckých (tirailleurs) jednotek sdružovala tato
armáda i oddíly francouzské Cizinecké legie, zuávy (speciální koloniální jednotky) a spáhíe (lehké jezdecké jednotky složené s příslušníků severoafrických
národů). V průběhu války bojovaly tyto oddíly s výrazným zastoupením
muslimů hlavně na západní frontě. Z celkových 170 tisíc nasazených jich
padlo 36 tisíc (viz úvod části 1).
Dalšími výrazně muslimskými
jednotkami ve francouzské armádě byli Senegalští
střelci (Tirailleurs
Sénégalais), rekrutovanými v Senegalu a dalších částech
francouzské černé Afriky. V průběhu války bojovalo za Francii kolem 200
tisíc Senegalských střelců, přičemž 135 tisíc na evropských bojištích. Třicet
tisíc střelců za války padlo.
Francouzský president Jacques
Chirac zmínil v projevu k 90. výročí bitvy u Yprů, že za Francii
padlo v první světové válce celkově 72 tisíc koloniálních vojáků.
Z tohoto počtu bylo muslimů přibližně 60 tisíc (zbývající koloniální
vojáci pocházeli hlavně z francouzské Indočíny).
V řadách britské armády
bojovaly během Veliké války rovněž statisíce muslimů. V řadách britské
Indické armády (Indian Army) bojovalo
kolem 1,5 miliónu mužů. Přibližně třetinu z nich tvořili muslimové z území dnešní Indie,
Pákistánu a Bangladéše. Výraznými etniky v indicko-muslimských
bojových jednotkách byli Paštunové, Balúčové
a paňdžábští muslimové.
Tři kříže pro muslimy
Jako první indický voják obdržel v roce 1914 nejvyšší britské
vyznamenání za statečnost Victoria Cross indický muslim Chudadad Chán (z pluku 129th
Duke of Connaught's Own Baluchis) v první bitvě u Yprů. Ten, ač v zákopu
zraněn, dokázal obsluhovat dělo až do okamžiku, kdy jeho pět dalších
spolubojovníků padlo.
O rok později indický muslimský důstojník Mír Dást (z pluku 55th Coke's
Rifles – Frontier Force), prokázal mimo jiné obrovskou statečnost v další bitvě
u Yprů, když pod těžkou palbou sám přenesl do bezpečí na zádech osm zraněných
indických a britských důstojníků. Za to byl oceněn rovněž Viktoriiným křížem.
Na mezopotámské frontě (tedy v boji proti jiným muslimům) se
třetím Viktoriiným křížem pro indického muslima vyznamenal Šáhahmad Chán (z
pluku 89th Punjabis). Zraněný dokázal jednou rukou obsluhovat kulomet a odrazit
v průběhu tří hodin tři po sobě jdoucí útoky a udržet pozici. Když byl
jeho kulomet zničen, dokázal nadále se svými dvěma přeživšími kolegy držet
pozice za pomoci pušek. Poté co dostal rozkaz stáhnout se, tak se byl následně ještě
jednou schopen vrátit na pozice a zachránit většinu zanechaného materiálu a
zbraní.
Za války padlo celkem přes 74 tisíc příslušníků britské Indické armády, přibližně třetina z nich byli muslimové. Jejich osud je ve Velké Británii připomínán řadou památníků, memoriálů (např. vitrážemi ve vojenské akademii v Sandhurstu) a vzpomínkovými setkáními. Naposledy připomnělo roli muslimů ve velké válce setkání ve Sněmovně lordů v prosinci 2014.
I v ruské carské armádě bojovali během války muslimové z řad
národů Střední Asie, Kavkazu, Tatarů, Baškirů atd. Obecně ale byla pro špatné podmínky služba v ruské
armádě spíše obávaná. V roce 1916 tak například vypukly v Uzbekistánu
nepokoje proti odvodům. Odhaduje se, že za Veliké války padlo (do roku 1917)
celkově kolem dvou miliónů vojáků mnohonárodnostního Ruského impéria. Jak
vysoké procento z nich bylo muslimů se mi zatím nepodařilo zjistit.
Zajímavost: Kousek od Chebu se během první světové války nacházel zajatecký tábor pro ruské vojáky. Dnes ho připomínají památníky v místech bývalého táborového hřbitova, kde byla také část pro ruské muslimské vojáky. V táboře byla jak část baráků vyhrazena pro muslimy, tak v něm stála i velká dřevěná mešita. Více informací zde.
Zajímavost: Kousek od Chebu se během první světové války nacházel zajatecký tábor pro ruské vojáky. Dnes ho připomínají památníky v místech bývalého táborového hřbitova, kde byla také část pro ruské muslimské vojáky. V táboře byla jak část baráků vyhrazena pro muslimy, tak v něm stála i velká dřevěná mešita. Více informací zde.
Džihád pro císaře Viléma
Bitvy první světové války měly obecně k náboženským konfliktům
daleko.Denkschrift betreffend die Revolutionierung
der islamischen Gebiete unserer Feinde („Memorandum o radikalizaci
islámských území našich nepřátel“), ve kterém navrhoval, aby turecký sultán
vyhlásil svatou válku vůči Francii, Rusku a Velké Británii. Oppenheim i Němci se mylně
domnívali, že moc tureckého sultána i jeho formální úřad chalífy všech muslimů
motivuje všechny vyznavače islámu k následování. V listopadu 1914 turecký
sultán skutečně džihád vyhlásil, ale řadu muslimů v područí Osmanské říše –
hlavně Arabů – vůbec neoslovil. Ti již delší dobu považovali Turky za
utlačovatele a nová ideologie arabského nacionalismu mezi nimi nabírala stále
více na síle. Naopak myšlenky panislamismu, navíc ztělesněné nepopulární figurou
osmanského sultána, je zaujaly jen okrajově.
Jedním z těch, kteří měli získávat Araby na německo-rakousko-osmanskou stranu, byl i slavný český orientalista Alois Musil, který byl za války ve službách Habsburků.
Přesto se objevily snahy využít náboženství – konkrétně islámského pojmu „džihád“ – k válečným cílům. Paradoxně však nebyli autory této myšlenky Turci, ale Německo – klíčový spojenec Osmanské říše. Němci, kteří měli strategické záměry na Blízkém východě, uvažovali, jakým způsobem využít spojenectví s Tureckem k prosazení svých cílů. Vypracováním analýz a návrhů v tomto ohledu byl pověřený německý historik, archeolog a dobrodruh Max Freiherr von Oppenheim. Ten na podzim 1914 předložil memorandum zvané
Jedním z těch, kteří měli získávat Araby na německo-rakousko-osmanskou stranu, byl i slavný český orientalista Alois Musil, který byl za války ve službách Habsburků.
Přesto se objevily snahy využít náboženství – konkrétně islámského pojmu „džihád“ – k válečným cílům. Paradoxně však nebyli autory této myšlenky Turci, ale Německo – klíčový spojenec Osmanské říše. Němci, kteří měli strategické záměry na Blízkém východě, uvažovali, jakým způsobem využít spojenectví s Tureckem k prosazení svých cílů. Vypracováním analýz a návrhů v tomto ohledu byl pověřený německý historik, archeolog a dobrodruh Max Freiherr von Oppenheim. Ten na podzim 1914 předložil memorandum zvané
Němci tak v přesvědčení muslimů k boji proti jejich nepřátelům
nakonec neuspěli. To platilo zvláště u Arabů, kteří se naopak spojili
s Velkou Británií v boji proti Osmanské říši a německým zájmům (viz
další část textu).
První světová válka nabízí i
okamžiky zřejmě největšího politického souznění mezi muslimskými Araby a
západními velmocemi v moderních dějinách. Po roce 1915 došlo totiž ke
spojení arabských muslimských kmenů a jejich vůdců s Velkou Británií, aby pomohli
Britům porazit jiné muslimy – Osmanskou říši. Ta totiž byla hlavní
překážkou plánu vytvoření arabského státu v srdci Blízkého východu. Pro
Brity byla po katastrofě u Gallipoli tato spolupráce s Araby výhodná,
protože arabské kmeny by mohly začít ohrožovat Turky z týlu. Vyslali tak
k Arabům své vojenské poradce, z nichž se později stal nejznámějším
Thomas Edward Lawrence.
Hlavním motivem arabské spolupráce s Brity byl britský slib pomoci s ustavením samostatného arabského
státu na území dnešní Sýrie a okolních států. To také Britové Arabům zaručili,
zároveň však o něco později tento slib zcela vědomě porušili podepsáním tajné
Sykes-Picotovy dohody s Francií v roce 1916. V ní si velmoci
poválečný Blízký východ rozparcelovaly bez ohledu na zájmy zdejších obyvatel a
vytvořili současné – velmi nestabilní a konfliktní – hranice centrálního Blízkého
východu.
Když se Arabové o zrádné smlouvě
po skončení bojů s rozčarováním dozvěděli, požadovali po Britech dodržení
závazků. Ti následně vznik velkého arabského státu podpořili, avšak věděli, že
vzhledem k tomu, že se bude nacházet ve francouzské zóně Sykes-Picotovy
dohody, Francie na jeho vznik nepřistoupí. Nezávislý arabský stát měl však jen jepičí
existenci (čtyři měsíce během roku 1920), neboť neodolal francouzské armádě a
byl rozprášen v bitvě u Majsalúnu. Vůdcům arabského nacionalismu byla
následně dána Brity „náplast“ v podobě loutkových královských titulů
Transjordánska a Iráku.
Většina Arabů však tehdy přestala
důvěřovat západním mocnostem, přičemž Evropu začala pokládat za nového
utlačovatele, který vystřídal Turky. Po válce tak vypukla na Blízkém východě
řada protibritských a protifrancouzských povstání, které mocnosti často tvrdě
potlačovaly. To pomohlo zakořenit dnes tak viditelnou nedůvěru mezi arabským
Blízkým východem a Západem.
Závěr
Z výše uvedených faktů je
možné vidět, že muslimská účast na formování moderního světa během první
světové války nebyla rozhodně zanedbatelná. První světová válka byla především
sekulární konflikt a náboženské kontury byly v tomto souboji nadnárodních
impérií velmi rozostřené. Také důvody proč do ní muslimové vstupovali – často jako
dobrovolníci – byly velmi blízké motivům západních vojáků. Doufali, že ve spojení s jistotami, které služba v armádě poskytuje, přispějí k lepšímu
řádu světa po válce, v uznání, důstojnost, případně sebeurčení. Paradoxně se však, například na rozdíl od československých legionářů, kteří rovněž usilovali o sebeurčení, dočkali spíše opaku – vítězné mocnosti jako Francie
a Británie nejenže často nedodržely své závazky vůči nim, ale v meziválečném
období navíc nezřídka ještě přitvrzovaly koloniální politiku. Pro vlastní
nacionalisty se muslimové sloužící v armádách Británie a Francie stali
naopak často „přisluhovači“ stále méně oblíbených impérií.
Ve vztahu „Západ – islám“ se v průběhu
první světové války začaly na Západě rýsovat dva mylné předpoklady, které se
dají stručně charakterizovat takto:
- Islám a muslimský svět je monolit naslouchající jedné
autoritě.
- Pokusy o využívání radikálních variant islámu mohou přispět
k prosazování západních zájmů.
Typickou ukázkou těchto mylných
předpokladů byly důsledky německých pokusů o radikalizaci muslimů během války. Ve
skutečnosti se ukázalo, že světový islám není žádný monolit, slepě poslouchající chalífu, ale velké a nejednotné
společenství, které se rozhoduje spíše na základě praktických zájmů. Přestože tedy turecký sultán vyhlásil v roce 1914
„svatou válku“ Velké Británii a Francii, řada muslimů toto vyhlášení ve skutečnosti
ignorovala a přidala se k sultánovým nepřátelům.
Další velkou chybou, které se Němci dopustili, byly snahy o využívání
pojmů jako „džihád“ (ve smyslu „svatá válka“) k partikulárním politickým
cílům. Jednalo se o vypouštění nebezpečného džina z láhve, který se často
vymkl kontrole a obrátil proti těm, kdo ho napomohli vypustit. O tom se sice v průběhu
války už neměli Němci šanci přesvědčit, ale v poválečné době tomu bylo
jinak. Řada západních mocností, které chtěly v průběhu 20. století využít
islámského radikalismu ke svým cílům, nakonec zjistila, že tato politika napomáhá
vzniku velmi nebezpečných islámských skupin. O tomto tématu ale blíže v jiném článku.
Zde si můžete přečíst první - úvodní - díl článku.
A zde je díl třetí - o muslimech za druhé světové války.
Zde si můžete přečíst první - úvodní - díl článku.
A zde je díl třetí - o muslimech za druhé světové války.
Zajímavé dokumentární filmy a fotky k tématu:
Balúčský muslimský oddíl britské Indické armády někde v blízkosti západní fronty
Balochi Muslim troop of the British Indian army somewhere in the Western front.
"Kdo si oblékne tuto uniformu?" táže se v urdštině náborový plakát pro indické muslimy. Všimněte si také vyobrazení žoldu v pravém rohu. Podobně jako je tomu u řady profesionálních vojáků dnes, tak často i u velmi chudých Indů a jejich rodin bylo zlepšení ekonomické situace rovněž silným motivačním faktorem vstupu do armády.
"Who will take this uniform?" asks the Urdu recruiting poster for Indian Muslims.
"Who will take this uniform?" asks the Urdu recruiting poster for Indian Muslims.
Muslimové v britské armádě při modlitbě.
Muslims of the British army during prayer.
Severoafričtí vojáci francouzské armády nastupují do vlaku na frontu.
North-African soldiers of the French army waiting for the train to the Western front.
North-African soldiers of the French army waiting for the train to the Western front.
Senegalští střelci u Verdunu.
Senegalese sharpshooters near Verdun.
Padlí senegalští vojáci poblíž Reims.
Fallen Senegalese soldiers near Reims.
Fallen Senegalese soldiers near Reims.
Plakát odkazující na bojové bratrství tureckých a rakouských vojáků na haličské frontě.
Poster reminding a military brotherhood of Austrian and Turkish troops on the Galician front.
Císař Karel I. při rozhovoru s bosenskými vojáky.
Austro-Hungarian emperor Charles I. is talking with Bosnian soldiers.
Žádné komentáře:
Okomentovat