středa 20. ledna 2010

Pár zajímavých článků z Haarecu


  • Konec izraelsko-tureckého spojenectví? - bude-li dlouholeté strategické partnerství mezi oběma zeměmi ukončeno, bude to zřejmě větší rána pro Izrael

  • Islám musí ochraňovat Židy - to prohlásil syrský vrchní muftí Ahmed Hassún. Ale nechal se například i slyšet, že "Pokud by mi prorok Mohammed řekl, že jsou Židé a křesťané heretici, i já bych Mohammeda považoval za heretika". Možná tento názor dnes nezastávají (bohužel) úplně všichni muslimové, ale je určitě dobře, že i po letech izraelsko-arabského konfliktu jsou významné muslimské autority schopny zastávat tolerantní postoje. Ostatně až do začátku 20. století žili Židé a křesťané v muslimských zemích nezřídka mnohem bezpečněji, než muslimové a Židé v zemích křesťanských.

  • Ne všichni židovští osadníci a Palestinci se nenávidí - židovský osadník nemusí být synonymum pohrdání Palestinci a naopak ne každý Palestinec musí vidět v židovských osadnících automaticky nepřátele.

2 komentáře:

  1. Dobrý den, pane Čejko.
    Velmi by mne zajímal váš názor na slova onoho syrského muftího v článku Syria's Mufti: Islam commands us to protect Judaism. V dnešní době plné nevraživosti muslimů vůči židům a naopak je jen velmi těžko uvěřitelné, že je ještě někdo schopen smýšlet v mírovém duchu. Myslíte si, že to muftí myslel upřímně (v což doufám), nebo šlo jen o propagandistickou demagogii, jež měla za cíl odpoutat pozornost od něčeho podstatnějšího? Je pravda, že v řadách muslimů má také hodně kritiků, kteří tvrdí, že muftí popírá slova Koránu i Muhammadových hadíthů o potírání nevěřících, židů apod.
    Děkuji
    Jakub Kolařík

    OdpovědětVymazat
  2. Jakube, vycházím z informace nejserióznějšího izraelského deníku. Nejsem odobrník na islámskou teologii, ale názorů na Židy a jinověrce existuje v dnešním islámu více a slova syrského muftího nepochybně zkritizují radikálové. Jenže vzhledem k tomu, že islám nemá žádnou vrcholnou interpretační autoritu, tak je to celkem předpokládatelné. V primárním zdroji islámského práva - v Koránu - určitě najdeme některé konfliktnější pasáže o Židech, ty se však spíš týkají konkrétních židovských kmenů, které byly ve sporu s Mohamedem, ani ne tak Židů jako celku. V hadísech (kdy obsah některých z nich bývá občas zpochybňován) najdeme rozporuplných výroků více (např. často citovaný výrok z Buchárího sbírky: Alláhův prorok řekl, "Hodina posledního soudu nenastane, dokud nebudete bojovat proti Židům a kámen, za kterým se Žid schová, neřekne, ‘Ó muslime! Je za mnou Žid, zabij ho tedy’"). I přes tyto texty je ale nezpochybnitelné, že ve společné židovsko-muslimské historii najdeme celou řadu pozitivních momentů a je fakt, že muslimové byli jako celek k jiným abrahámským náboženstvím relativně tolerantní. Uvádím také súru Koránu (29:45), která muslimy výslovně vyzývá k toleranci vůči Židům a křesťanům:
    Nepři se s vlastníky Písma, leda způsobem nejvhodnějším a pouze s těmi z nich, kdož nespravedliví jsou. A rcete: „Uvěřili jsme v to, co bylo sesláno nám, i v to, co bylo sesláno vám, a náš Bůh a váš Bůh jedno jsou; a my do vůle Jeho jsme odevzdáni.“

    OdpovědětVymazat