
Zajímavý příspěvek do dikuse o "umírněném islamismu" může poskytnout vcelku aktuální rozhovor s tuniským islamistou Rašídem Ghannúším, jedním z čelních představitelů strany An-Nahda ("Obroda"). Ten se po pádu tuniského autokrata Ben Alího vrátil koncem letošního ledna z exilu do rodné země. 

Celý rozhovor najdete na stránkách islamweb.sk
Níže jsem vybral z rozhovoru některé zajímavé Ghannúšího názory:
Stále jsme bránili právo žen i mužů vybrat si svůj vlastní styl života, jsme proti zákonnému prosazování šátků ve jménu islámu, jako jsme byli proti zákazu šátků ve jménu sekularizmu či modernity.
Turecká zkušenost zůstává tuniské situaci, kultuře a politice nejbližší. Turecko je nejbližší podobný příklad pro Tunisko. Pak tedy an-Nahda, pokud byste ji srovnávali (s jinými hnutími), nemůže být srovnána s Talibánem, nebo Íránem, nejbližším srovnáním je AKP (současná turecká vládní strana).
Je již jasné, že Muslimské bratrstvo je silně v (současné egyptské) revoluci zastoupeno a je také jasné, že povstání nezvedá žádné symboly a slogany specifické právě pro Muslimské bratrstvo, ani specifické symboly a slogany kterékoli jiné z opozičních stran. A toto je opět tuniská lekce. Revoluce nesmí obsahovat, nebo být zneužita jakoukoli politickou stranou. To je revoluce lidu a takovou musí zůstat. Muslimské bratrstvo této lekci porozumělo a ostatní, jak vidno, také.
Je již jasné, že Muslimské bratrstvo je silně v (současné egyptské) revoluci zastoupeno a je také jasné, že povstání nezvedá žádné symboly a slogany specifické právě pro Muslimské bratrstvo, ani specifické symboly a slogany kterékoli jiné z opozičních stran. A toto je opět tuniská lekce. Revoluce nesmí obsahovat, nebo být zneužita jakoukoli politickou stranou. To je revoluce lidu a takovou musí zůstat. Muslimské bratrstvo této lekci porozumělo a ostatní, jak vidno, také.
Jestli chcete opravdu "look inside" té knížky, tak to zkuste tady - mě se to nepodařilo přímo do toho obrázku nahrát.
Žádné komentáře:
Okomentovat